Dag 10 Tongariro alpine crossing - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Jeroen - WaarBenJij.nu Dag 10 Tongariro alpine crossing - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Jeroen - WaarBenJij.nu

Dag 10 Tongariro alpine crossing

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

13 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Vandaag was het zover de eerste echte hike stond voor de boeg. De wekker stond al vroeg omdat we al opgepikt werden en blijkbaar met 7 andere uit het hostel om kwart voor zes. Het was een uur rijden naar het dropping punt van waar we gingen starten. Maar we gingen eerst naar een nog groter verzamel punt om een een grote bus te stappen vol met collega hikers.
Dus een ding was zeker ging niet alleen. Om half acht konden we starten en was een prachtige dag en het had een kleine beetje gevroren bij de start. We werden al gewaarschuwd dat het niet gemakkelijk was en door moest lopen anders zou je te laat bij het op pick-up punt zijn en naar huis moeten lopen.
We moesten wel allemaal een naam en mob telefoon achterlaten zodat ze af konden strepen als je er was en anders nog konden bereiken en waar je dan nog liep. Het eerste stuk was een eitje op richting mount Ngauruhoe of te wel beter bekend als mount doom dit ging allemaal prima met prachtige uitzichten van toch een bizar landschap. Overal stonden bordjes gevaarlijk komt in actief vulkaan terrein en halverwege punt dat je nog om kan keren ivm slecht weer. En dat je alleen door moest gaan als je heel goed voorbereid was. Dus dacht staat me nog wat te wachten. Vanaf mount doom begon eigenlijk het echte klim werk maar viel allemaal eigenlijk wel mee lag al een uur voor op schema van 7-8 uur op de helft. En was allemaal prima te doen. Wel liepen echt door enorme kraters en links en recht kwamen af en toe nog rook pluimpjes om hoog tussen eigen voornamelijk sneeuw landschap. Toen we eenmaal de red crater (enorme actieve krater met roid gesteente) bereikt hadden was het alleen maar afdalen vanaf 1860 m weer naar 750 m dit was wel een stuk pittiger. Moesten door losse stenen meer glijdend dan lopend naar en door veel sneeuw wat behoorlijk glad was naar beneden. En ben zelf ook al niet zn goeie afdaler met mijn knieën. Maar was toch bijna als eerste terug in 6 uurtjes